Σελίδα 1 από 1

Συνδεσμολογία μονοφασικού μοτέρ

Δημοσιεύτηκε: 16 Ιαν 2015, 22:25
από GeorgeVita
Συνδεσμολογία ασύγχρονου μονοφασικού κινητήρα

Εικόνα

Σε μικρούς αυτοματισμούς κίνησης (λ.χ. γραμμή παραγωγής, γκαραζόπορτα) συνήθως χρησιμοποιούμε ασύγχρονους μονοφασικούς κινητήρες με 2 τυλίγματα, το κύριο και το βοηθητικό, που είναι τοποθετημένα σε γωνία 90°. Για να γίνει η εκκίνηση χρειάζεται αρκετή ροπή η οποία επιτυγχάνεται με τροφοδότηση του βοηθητικού τυλίγματος από την ίδια τάση μέσω πυκνωτή για μετατόπιση της φάσης. Στα μικρά μοτέρ, τα δυο τυλίγματα έχουν παρόμοια ηλεκτρικά χαρακτηριστικά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά ως κύρια ή βοηθητικά με αποτέλεσμα την αλλαγή φοράς περιστροφής (αριστερά ή δεξιά).

Μια απλή συνδεσμολογία ασύγχρονου μονοφασικού κινητήρα με αλλαγή φοράς περιστροφής είναι η παρακάτω:
Εικόνα

Σε μεγαλύτερους κινητήρες χρειάζονται διαφορετικοί πυκνωτές για την εκκίνηση και για την κανονική λειτουργία. Επειδή αναφερόμαστε σε πυκνωτές λίγων μF μεγάλης τάσης (η διαχείριση τους επιβάλλει την προσοχή σας!) έχουν μεγάλο μέγεθος, αρκετό κόστος όπως και διαφορετικούς τύπους. Λ.χ. ο "πυκνωτής εκκίνησης" (RUN capacitor) ΔΕΝ αντέχει για μεγάλη και σταθερή χρήση όπως ο "πυκνωτής μόνιμου λειτουργίας" (RUN capacitor).

Μορφή πυκνωτή 10μF/450V για μοτέρ:
Εικόνα
Σημειώστε ότι σε αρκετούς εμπορικούς καταλόγους ή και datasheets, αναφέρουν την χωρητικότητα των πυκνωτών ως mF ή MFD αντί του σωστού μF. Επιβεβαιώστε πριν την παραγγελία σας.