SYM GTS 125i/250i/300i/400i καίγονται τα LED ημερήσιου φωτισμού

Εφαρμογές και όργανα ενδείξεων για οχήματα.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
GeorgeVita
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 624
Εγγραφή: 04 Σεπ 2013, 21:51
Ονομα: Γιώργος
Επικοινωνία:

SYM GTS 125i/250i/300i/400i καίγονται τα LED ημερήσιου φωτισμού

Δημοσίευση από GeorgeVita »

SYM GTS 125i/250i/300i/400i καίγονται τα LED ημερήσιου φωτισμού

Εικόνα

Πρόκειται για άλλη μία υπόθεση "ποιοτικής" σχεδίασης!

Η εφαρμογή: θέλουμε φώτα ημέρας για μοτοσυκλέτα χαμηλού κόστους, θα χρησιμοποιήσουμε LED και πρέπει να υπάρχει σταθερή φωτεινότητα κατά τη χρήση της μηχανής (αναμμένη, σβηστή, με λίγες ή πολλές ηλεκτρικές καταναλώσεις, κλπ.).

Προτιμούμε λευκά LED τα οποία έχουν τάση λειτουργίας (Vf) από 2.8V έως 3.6V ανάλογα με την παρτίδα και τον κατασκευαστή.
Η μπαταρία θα έχει τυπική τάση 12V που σημαίνει 10.5-13.5V και σε κατάσταση φόρτισης έως 14.5V.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε 3 LED σε σειρά και να κάνουμε ρύθμιση/περιορισμό ρεύματος ώστε να πετύχουμε σταθερή φωτεινότητα.

Ακούγεται απλό, αλλά η υλοποίηση από το εργοστάσιο έχει κάποιες "αστοχίες" που περιγράφονται στα forums:
Από: http://forum.scooterclubhellas.gr/showt ... post749703
... σήμερα είδα 2 καμένα ledακια, το scooter το έχω ενάμιση χρόνο είναι εντός εγγύησης για τα led;
... βασικά μια ανάβουν μια σβήνουν θα τα αφήσω να πεθάνουν τελείως και θα πάω. Με τα καινούρια λύνεται το θέμα η καίγονται και τα καινούρια;
... Δυστυχώς τα ίδια κάνουν και τα καινούργια.
Από: http://www.hlektronika.gr/forum/showthr ... post770303
... έχω ένα θέμα με τα φανάρια από το μηχανάκι μου, έχει led, άρχισαν να αναβοσβήνουν πρώτα ένα led, μετά δεύτερο, σταμάτησαν να ανάβουν αυτά τα δύο και τώρα βλέπω άρχισαν να αναβοσβήνουν ακόμα τρία. Μάλλον θα πάνε για σβήσιμο και αυτά...
Βέβαια, η αντιπροσωπεία εφόσον βρίσκονται εντός της εγγύησης σου τα αλλάζει δωρεάν λύνοντας όλο το μπροστινό τμήμα με τα πλαστικά καπάκια κερδίζοντας μερικούς τριγμούς παραπάνω λόγω εργασιών βγάλε-βάλε. Πάλι όμως η επισκευή είναι "προσωρινή" και θα καούν πάλι. Αν δείτε κάποιον στο δρόμο ρωτήστε τον "πόσες φορές τα έχει αλλάξει". Εννοείται ότι αν έχει περάσει ο χρόνος εγγύησης το κόστος ανταλλακτικού και εργασίας έχει 3 ψηφία!

Ψάχνοντας λίγο καλύτερα, βρίσκουμε χειροποίητο σχέδιο της πλακέτας:

Εικόνα

Στο πορτογαλικό forum το μέλος "piedate" έχει πρόβλημα στο SYM 400i ενώ οι "παθόντες" που ξεκίνησαν το θέμα είχαν με το SYM 125i. Δηλαδή μιλάμε για όλη την παγκόσμια παραγωγή όλων των εκδόσεων του SYM GTS! Φαντάσου ποσότητα καμμένων LED, εργατοώρες και κόστος για βιδώματα ξεβιδώματα σε μάσκες, φανάρια, ποδιές, κλπ.. Αξίζει να σημειώσω ότι καίγονται και τα LEDάκια που φωτίζουν όργανα ή ταχύμετρα. Αυτά ξεβιδώνουν ακόμη πιο δύσκολα.

Είναι απλό να καταλάβουμε ότι ο σχεδιαστής δεν υπολόγισε LED με Vf=2.8V (κάτω όριο) και τάση στο ηλεκτρικό σύστημα κατά την φόρτιση 14.5V (άνω όριο), έτσι κάποιο στοιχείο του κυκλώματος οδηγεί τα LED με μεγαλύτερο ρεύμα. Η συνδεσμολογία θα ήταν απλούστερη αν είχε 3 κυκλώματα των 3x LED αντί των 4 κυκλωμάτων με 2x LED συν 1x LED με zener αλλά αυτό ίσως εξηγείται από την προδιαγραφή, λ.χ. σωστή λειτουργία ακόμη και με τάση μπαταρίας 10V.

Δεν αξίζει να ασχοληθούμε άλλο με την ουσία του σχεδιαστικού προβλήματος στη ρύθμιση ρεύματος.

Παρακάτω παραθέτω οδηγίες για την σύντομη επισκευή που θα διατηρήσει "άκαυστα" τα καινούργια LED μετά από επισκευή της πλακέτας.

1. Γενική μείωση ρεύματος/τάσης λειτουργίας
Στην είσοδο της τάσης τροφοδοσίας υπάρχει μια ασφάλεια. Εκεί μπορεί να συνδεθεί σε σειρά μια μικρή αντίσταση 4.7Ω/0.25W η οποία θα δημιουργήσει πτώση τάσης γύρω στο 0.5V (η πλακέτα αναφέρει 13.5V/1.5W άρα αναφερόμαστε σε μια κατανάλωση γύρω στα 110mA).

2. Μείωση μέγιστου ρεύματος σε κάθε κύκλωμα LED
Κάθε ένα από τα κυκλώματα των LED έχουν μια αντίσταση σε σειρά, 300Ω για τα 3xLED και 220Ω για το μονό LED που έχει τη zener σε σειρά. Αν αντικαταστήσουμε αυτές τις αντιστάσεις με άλλες μεγαλύτερες, θα έχουμε ελαφρά μικρότερη φωτεινότητα αλλά δεν πρόκειται να καούν άλλη φορά τα φωτιστικά ημέρας! Σε δοκιμές που έκανα, αντιστάσεις των 390-470Ω στα 2x LED δίνουν καλό οπτικό αποτέλεσμα. Για άνεση ισχύος και θερμοκρασίας τοποθετείστε 2 παράλληλες αντιστάσεις 820Ω για κάθε μία των 300Ω που θα αφαιρείτε. Στο μονό LED μπορούμε να βάλουμε μια από τις αντιστάσεις 300Ω που θα αφαιρέσουμε από τα διπλά ή άλλη έως 330Ω.

Εικόνα

1=ασφάλεια, τοποθέτηση σε σειρά αντίστασης 4.7Ω/0.25W
2a, 2b. 2c, 2e=αντιστάσεις 300Ω, αλλαγή σε 390-470Ω
2d=αντίσταση 220Ω, αλλαγή σε 300-330Ω

Οπωσδήποτε δοκιμάστε την πλακέτα πριν την επανατοποθετήσετε!

Σχετικό:
Δεν κάνουν σχεδιαστικά λάθη σε ηλεκτρονικά κυκλώματα μόνο οι βιομηχανίες μοτοσυκλετών.
Διαβάστε για τα πυκνωτάκια που ξέχασε να βάλει η Huawei στα 3G modems της.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Οχήματα”